Over Annemiek en Sprankelspel

Aangenaam, Annemiek is mijn naam.

Via #SprankelSpel wil ik de Sprankelkracht van mensen vergroten. Ik doe dit via workshops, sprankelsessies en ervaringen:

* waarvan mensen helderheid, verfrissing, positieve energie en sprankelogen en sprankelharten krijgen;
* waardoor ze hun blik verbreden & verdiepen;
* waardoor ze in beweging komen;
* waardoor ze cre√ęren en doen waar ze van houden;

Heb jij een droom, wil je die waarmaken, maar weet je niet goed hoe? Dan kijk en denk ik graag oplossingsgericht met je mee om jou je doel te laten bereiken.

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams.
                                                                                             РEleanor Roosevelt

Mijn bedrijf heet SprankelSpel, omdat ik met behulp van de natuur, van speelse oefeningen, speelse uitdaging, oplossingsgericht coachen en (bord)spellen mensen wil helpen om via gesprek, stilte, beweging en spel (in de natuur) de Sprankel(kracht) in hun ogen en hart te herontdekken.

‘Play’ en oplossingsgericht werken wordt in de positieve psychologie gezien als een heel waardevol middel om verandering te cre√ęeren. Daarom werk ik¬† onder meer met spellen over Talenten, over Kernwaliteiten, over Omdenken en over Transformatie. Ook heb ik Het SprankelSpel ontwikkeld.

Als je niet van ‘spelen’ houdt, kun je ook ‘gewoon’ met me in gesprek of een stiltesessie boeken. Maar wat let je om het eens te proberen?

Als #Sprankelkatalysator help ik je met ’n frisse blik op jouw situatie, met heldere inzichten, met toffe, rakende teksten en met innovatieve beelden. Het enige wat ik doe is de sprankel, die al in jou aanwezig is, zichtbaar maken. Ik help je om die af te stoffen, te laten vonken of te ‘her-ont-dekken’…

Op het snijvlak van creativiteit, verwondering, innovatie en technologie voel ik mij het beste thuis. Ik zet alle instrumenten die ik in huis heb in, om positieve beweging bij jou te faciliteren. Je kunt me inzetten als diep luisteraar, sprankelversneller, dialoogbegeleider, beweegfacilitator, oplossingsgericht coach & beeldmaker.

Het heeft mijn voorkeur om diepgang te combineren met de lichtheid en speelsheid van ‚Äėspel‚Äô en hartelijke, oprechte aandacht.

Samen gaan we aan de slag om licht te werpen op zaken die voor jou nog troebel zijn, of ‘onder ‚Äôt stof’ zitten. Het liefst faciliteer ik bij ’t vergroten van je helderheid over wat jij nodig hebt om weer met sprankelogen en een sprankelhart de wereld in te stappen en datgene te doen waarbij je ogen blijven stralen.

Ik zet graag beweging, creatieve oplossingen, innovatie of een stroomversnelling in gang… in gesprek, in dialoog, in stilte, met spel, tekst of beeld… Voor iedereen die met me in gesprek gaat, zet ik een nieuwe combinatie in van:

  • oprecht en met √©chte aandacht luisteren;
  • mijn aangeboren enthousiasme;
  • m’n oplossingsgerichte blik
  • de rust van stilte & natuur;
  • en mijn – soms confronterende – directheid en sprankeltalent ;-).
How is your heart? #Goodheartsareeverywhere #sparklehearts #goedehartenzijnoveral #sprankelharten

DOEL
#SprankelSpel-acties geven je verdieping, verfrissing en verheldering. Zo krijg jij handvatten om naar jouw doel(en) te bewegen.

BESCHIKBAARHEID
Op woensdag, donderdag, of – na overleg – in het weekend ben ik beschikbaar voor je.

Naast Sprankelspel werk ik 3 dagen als Beleidsadviseur Onderwijsontwikkeling & Innovatie/ICT en Digicoach bij het Domein Creative Business van Hogeschool Inholland.

Zie AANBOD


WAT BRENG IK MEE?
Mijn opleiding/ ervaring als docent (universitair en hogeschool), trainer, creatief adviseur, talentcoach, dialoogbegeleider en sprankelkatalysator (zie ook LinkedIn)

  • 2020: De afronding van de 2-jarige post-HBO opleiding tot Beeldcoach¬†bij Inholland Academy, opleider Joyce Scheltens, die ik in 2016 startte, heeft door terugkerende ziekte vertraging opgelopen van 2017-2020. In 2020 hoop ik het openstaande deel van mijn certificering te behalen. Beeldcoaching is een verdiepende vorm van School Video Interactie Begeleiding/SVIB. In deze opleiding komt mijn interesse voor (ver)beeld(ing), coachen, beweging en dialoog faciliteren mooi samen.
  • 2019: In september heb ik de vervolgtraining Oplossingsgericht Coachen, inclusief Oplossingsgerichte Intervisie van Solvitas met succes (en een certificaat) afgerond.
  • 2019: Op 12 april heb ik de opleidingsdag van Durftevragen gevolgd om durftevragen begeleider te worden en zelf open sessies te kunnen¬† houden.

Durftevragen is een methodiek die er voor zorgt dat mensen elkaar snel en makkelijk helpen en inspireren. Je ervaart door mee te doen dat door het stellen van de juiste vraag je een berg aan tips, hulp, netwerkcontacten, idee√ęn en inspiratie krijgt van welke groep mensen dan ook en daarmee je doelen sneller lukken. (Bron en meer info op: www.durftevragen.com)

  • 2018 – 2019: van september 2018 tot mei 2019 viel ik driekwart jaar in als Leercoach voor studenten van het Creative Growth Initiative van Inholland Rotterdam, ter vervanging van een uitgevallen docent.
  • 2018: In oktober heb ik de training Oplossingsgericht Werken van Solvitas met succes (en een certificaat) afgerond.
  • 2018: Als creatief digi-adviseur en –ontwikkelaar werk ik mee in het projectteam Creative Growth Initiative van Domein Creative Business van Hogeschool Inholland. We ontwerpen nieuw en spannend keuzeonderwijs voor 3e- en 4ejaars studenten die vanuit grote nieuwsgierigheid en innovatiedrang complexe problemen (‘wicked problems’) bij externe opdrachtgevers gaan oppakken.
  • mei 2017: Op verzoek van m’n Inholland Honours coachcollega Marlies gaf ik de Workshop Thinking out of the Box in Product Innovation voor het Honours programma van het Domein Techniek, Ontwerpen en Informatica van hogeschool Inholland (Engelstalig). De evaluatie door de studenten vind je hier.
  • 2017:¬† De 3-daagse training ‘Werken met Appreciative Inquiry‘, die ik volgde bij Wick van der Vaart van het Instituut voor Interventiekunde in Amsterdam, verdiepte mijn kennis over dialoog, veranderprocessen en Appreciative Inquiry.
  • 2016:¬† De 2-daagse KaosPilot Masterclass The Art & Craft of Designing & Facilitating Learning Spaces heb ik als een zeer verfrissende training voor Educational Change Makers ervaren. Ik voelde ik me er als een vis in het water. Voor mij zijn ‘learning spaces’ echter niet alleen binnen scholen, juist ook daarbuiten. Daarom zet ik wat ik daar heb geleerd ook buiten mijn hogeschoolwerk in.
  • 2008-2017:¬† Als deelnemer aan het Permanent Beta Festival, het enige ‘open source’-festival in NL (ge√Įnitieerd door Martijn Aslander en tot 2013 bekend onder de naam Natural Networking Festival) ben ik jarenlang verrijkt met idee√ęn over co-creatie, leren & spelen.
  • 2015: ¬†Deelname aan de Zwitserlandreis voor persoonlijke ontwikkeling, onder begeleiding van Raymond Witvoet en Olga Plokhooij, Wisdom Travellers.
  • 2014-2015 Klussen (samen met handige klusman) in m’n eigen huis… Dat leerde me bijvoorbeeld, dat je, om ‘uit je hoofd te komen’ niet alleen dansen of sporten werkt. Juist ook werken met je handen en iets opknappen of cre√ęren geeft voldoening, ontspanning en ieuwe ondernemingslust.
  • 2008-2018 Trainer voor dialoogtrainingen van dialoogbegeleiders in Leiden en Gemeente Leiderdorp.
  • 2012/2014: ¬†Nia-lessen in Leiden.
  • 2012: ¬†Certificaat Teamcoaching via Inholland Academy, begeleid door Melusine Koning.
  • 2011:¬† Gecertificieerd Nia-docent, White Belt, opgeleid door Britta von Tagen in Burntisland, Schotland.
  • 2009-2013:¬† Talentcoach van talentvolle studenten in het hogeschoolbrede Inholland Honours traject.
  • 2008: Opgeleid tot Stadsco√∂rdinator en Dialoogbegeleider door Nederland in Dialoog; Als stadsco√∂rdinator heb ik tot en met 2018 jaarlijks trainingen aan dialoogbegeleiders in Leiden en Leiderdorp gegeven en ook zelf dialoogtafels begeleid, in Leiden en de Gemeente Leiderdorp.¬† Reacties van deelnemers, zie je hier.
  • 2008:¬†¬†Positief examen coach/counselor bij de Academie voor Coaching & Counseling in Den Haag.
  • 2006: ¬†Workshop “Nonviolent Communication” (Geweldloze Communicatie), door Marshall B. Rosenberg in Rotterdam (29 nov/1 dec)
  • 2002-heden: Mijn werk in de onderwijsomgeving van Hogeschool Inholland:
    • 2008- heden als Beleidsadviseur Onderwijsinnovatie & ICT en Digicoach
    • 2009-2013 Talentcoach van Inholland Honours studenten
    • 2002-2008 HBO-docent Communicatieve Vaardigheden:¬† Ik doceerde presentatietechnieken, conflicthantering,¬† onderhandelen, adviesvaardigheden en informatievaardigheden (Webwijsheid). Was daarnaast ook tutor, studieloopbaanbegeleider, en afstudeerbegeleider, en trad op als co√∂rdinator van de vierdejaars deeltijd en de digitale leeromgeving (Blackboard)
  • 2000-2006: Basis (2000-2003) +verdieping (2003-2006): Gestalt-training
  • 2000-2002: Universitair docent (3x part time vervanging van Professor Adriaan van der Weel, die met sabbatical en in het buitenland was) teaching The Publishing Project, Universiteit Leiden, Engelse Taal- en Letterkunde. Helaas was er in die tijd geen ruimte aan de universiteit om daar een vaste aanstelling te krijgen. Gelukkig kon ik m’n interesse in onderwijs voortzetten op Hogeschool Inholland.