Instrument: Verdiepen

Nét iets verder doorvragen en net iets gerichter kijken… Dit veertje weerspiegelt meerdere lagen. Die verbeelden mijn drive om de vraag achter de vraag te stellen, de overtuiging achter de blokkade aan het licht te brengen, verdieping te vinden voor jouw bedrijfsdoel en de normen en waarden te ‘ont-dekken’ waaruit de communicatie voortvloeit die jij nodig hebt voor een volgende stap.

Door je de juiste vragen te stellen help ik je met verdieping van je kennis over hoe jij je bedrijf wilt presenteren in woord of tekst. Door de juiste denkstappen te zetten geldt dit ook voor geschreven teksten in het algemeen, of voor een volgende stap in je ontwikkeling. Mijn nieuwsgierigheid naar verdieping, levert jou een verhelderend resultaat op.

Mijn aanbod

Individuele tekst- en pitchadviesgesprekken

Wil je in drie zinnen je bedrijf kort en krachtig introduceren?
Ik maak samen met jou je pitch-teksten, mondeling of schriftelijk. Boek een pitchadviesgesprek (1 uur)

Wil je een goede tekst voor je folder? Boek een 1e tekstadviesgesprek (1 uur)

Tekstschrijver/(eind)redacteur

Af en toe neem ik tekst/redactieklussen aan, altijd in overleg. Boek een (gratis) koffiedate voor een tekstklus (half uur).

Opdrachtgevers: [Red.] voo tekst en taal
en vroeger: ANP, IDG (zie hieronder).

 

Mijn ervaring: beleidsadviseur/journalist/tekstschrijver/waarmaker

 Waarmaker voor pitches en websiteteksten (2014- heden)

De Waarmaakdag is een prachtdag waar mensen die iets ‘over’ hebben, anderen helpen die dat nodig hebben. Een soort Kringloopbedrijf voor gratis diensten. Sinds 2014 heb ik deze dag 6 van de 7 keer (als vrijwilliger) in Leiden mede-georganiseerd. Ook werk ik op de dag zelf mee als waarmaker.

(Beleids)adviseur bij Hogeschool Inholland (2002 – heden)

Als parttime (beleids)adviseur en coach voor onderwijsontwikkeling & ICT in Onderwijs (2008-heden) en docent (2000-2008)ondersteun en begeleid ik HBO-docenten en -management met de effectieve inzet van digitale middelen in het onderwijs. Ik haalde in 2004 mijn didactische aantekening HBO-docent.

Collega’s en studenten kunnen bij me terecht voor de volgende onderwerpen:

  • Innovatie & creativiteit: hoe kun je daar je onderwijs (digitaal) mee verrijken?
  • Hoe kun je jouw onderwijsdoelen beter bereiken en de leerresultaten van je studenten vergroten door de effectieve inzet van digitale middelen, ICT-applicaties, ELO/LMS/DLWO, nieuwe (digitale) werkvormen en sociale media?
  • Verdieping van kennis: dialoog, communicatieve vaardigheden, conflicthantering, onderhandelen, studieloopbaanbegeleiding, e-learning en digitaal toetsen.
  • Stagebegeleiding (inclusief digitale ondersteuning daarvan)
  • Afstudeerbegeleiding (inclusief digitale ondersteuning daarvan)
  • Talentontwikkeling: hoe ontplooi ik mijn talent/bereik ik de doelen die ik wil bereiken? Als coach en programmacommissielid van het Inholland Honours traject hield ik me van 2009-2013 een dag per week bezig met talentontwikkeling, leiderschapsontwikkeling, innovatie & creativiteit.
  • Beleidsadvies

 Journalist, eindredacteur, tekstschrijver
  • Ik was ict/internetjournalist bij IDG en het Algemeen Nederlands Persbureau en eindredacteur bij IDG. De hier opgedane ervaring zet ik ook bij Inholland nog steeds in voor het schrijven en de eindredactie van beleidsadviesstukken.
 Webwijs-adviseur, informatievaardigheid en publicaties

De bron voor m’n interesse in hoe je computers (en later ook internet) slim en effectief kunt inzetten, ontkiemde in 1989, toen ik tijdens m’n studie Engelse taal- en letterkunde het keuzevak Alfa-Informatica volgde: ‘een college oriëntatie computergebruik in taal- en letterkunde’. Tijdens mijn afstudeervariant Book & Publishing Studies (oftewel informatieoverdracht van nul tot nu) werkte ik veel met pc’s én apple-computers en raakte ik goed thuis in het gebruik ervan als communicatie- en designmiddel.

Sinds 1996 werk ik vaak in de rol van ‘vertaler’ tussen ICT-afdelingen en ICT-gebruikers. Eerst als ICT-/ internetjournalist – en redacteur, o.a. voor IDG Communications en het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Al in 2000 gaf ik trainingen op het ANP aan journalisten over hoe je internet zinvol inzet voor waardevolle onderzoeksresultaten en gedegen journalistieke stukken uitgaand van de juiste bronnen. Daarna ging ik het onderwijs in. Van 2002 -2008 werkte ik als HBO-docent Communicatie & Informatievaardigheid en sinds 2008 als ICT in Onderwijs (ICTO)-adviseur voor HBO-docenten.

In 2007 was ik medepresentator van een ‘afternoon seminar’ over ‘Visuele Communicatie’ op Educause, wereldwijd een van de grootste congressen over Information Technology and Education: Let’s Get Visual! Integrating Concept Maps, Rich Media, Social Software, and the LMS into Teaching and Learning.

 

Begin 2008 schreef ik onder auspiciën van Inholland lector eLearning, Guus Wijngaards, een artikel over de kansen die ik toen zag voor de inzet van Twitter in onderwijs .

 

Van 2009 – juni 2014 was ik naast mijn werk voor Inholland ook parttime trainer voor Webwijs, een samenwerkingszwerm van 8 ZZP’ers, opgezet door Sanne Roemen. Hier kon ik al m’n eerder verzamelde kennis over (social) media- en informatievaardigheid, vooral gericht op onderwijs en non-profit instellingen, goed inzetten. In 2012 gaf uitgeverij Boom/Nelissen ons Webwijs-boekje uit. Hoe zet je ICT en sociale media effectief in voor jouw doelen? ‘Effectief social media gebruiken – in 90 minuten‘.

 

 

Geef een reactie